Meekijken met een EnergieKlusser op locatie

Meekijken over de schouders van onze Energieklussers op een klus.

Zoals jullie hebben gemerkt hebben wij regelmatig oproepen vanuit ons Team Energieklussers. Wij vragen aan stadgenoten of ze ook eenvoudige energiebesparing willen aanbrengen in huizen waar wonen die dat hard nodig hebben en niet zelf kunnen (kopen). Een financiële donatie is ook een manier om te helpen. 
Wij merken dat er veel lezers positief reageren op het werk van de klussers en daarom lijkt het ons leuk om jullie af en toe een inkijkje te geven.

Een verslag van Hans die in Zuilen bij iemand op bezoek ging.
We beginnen met het vormen van een beeld: wat voor een woning is het, wie is de eigenaar, wat is er  al aan de huizen gebeurt door de verhuurder en uiteraard hoe de bewoner bij ons terecht is gekomen. Op basis van onze verwachtingen nemen wij ons gereedschap en materiaal mee en houden rekening met onvoorziene zaken. Wat bijna altijd goed gaat, is de ontvangst door de bewoners. Zo werden wij gastvrij ontvangen door de dochter van de bewoonster. Wij beginnen altijd eerst met een kennismakingsgesprek gevolgd door een korte uitleg over onze werkwijze en een inventarisatie van de woning.

Het viel ons hier direct op dat de woonkamer bewust niet werd verwarmd: de radiatoren stonden dicht gedraaid. Volgens de bewoonster omdat zij geen gebruik maakte van de grote woonkamer. Het was daar naar een meting van ons 12,5 graden. Voor de thermostaat stond een grote koel-vriescombi waardoor ze eigenlijk niet eens gebruik kon maken van de thermostaat. Ze hadden sinds kort schimmel op een paar plekken op de buitenmuren en we zagen dat de ventilatieroosters dicht stonden. Op de slaapkamers stonden de radiatoren wel aan. Maar wij vonden ze niet echt warm. Even bij de ketel gekeken, die stond op 37 graden aanvoer temperatuur, wat wij vreemd vinden! In overleg hebben we de ketel op 50 graden gezet, zodat de slaapkamers in ieder geval warm werden. En uitgelegd dat om de schimmel in de woonkamer te voorkomen enige mate van verwarmen en ventileren noodzakelijk is. 
 
Deze woning bleek ook geen slimme meter te hebben en toen we samen naar de energiekosten/het maandbedrag wilden kijken zagen we dat de meterstand toevallig een week eerder al doorgegeven had moeten worden. Wij hebben aangeboden daar bij te helpen. We hebben letterlijk een half uur geprobeerd de meterstand door te geven online maar het is niet gelukt. De link in de mail van de energieleverancier werkte niet, het inloggen in online omgeving ook niet en het aanpassen van de inloggegevens ook niet. Vrij frustrerend. Ze gaat morgen met de energieleverancier bellen om het op te lossen.

Uiteindelijk hebben wij radiatorfolie aangebracht op 3 radiatoren. Bewoonster had zelf geprobeerd om een tweetal radiatoren te voorzien van radiatorfolie. Bij één van de radiatoren hebben wij het opnieuw aangebracht en bij de andere hebben wij het verbeterd. Tevens een aantal lampen vervangen en wat tochtband gemonteerd. Verder veel advies en tips gegeven. De eerste besparingen kosten niks en dat is het aanpassen van gedrag.

Toen de klussen gedaan waren, werden wij beloond met een kop koffie en nadat de bewoonster ons had beloofd de tips en adviezen op te volgen zijn wij met een tevreden gevoel vertrokken.

- 4 meter Tonzon folie, 10 meter plakband
- 2 lampen Philips CorePro 4.3 Watt - 470 lumen (gloeispriraal geel)
- 3 lampen Philips 470 lumen Warm White (met witte behuizing)
- 1 vochtmeter, 1 kill-switch, 1 timer schakelaar, 1 kWh meter
- 1 rol tochtband
- 2 klussers à 2 uur ( totaal 4 uur)