ANNE en EDWIN kende je natuurlijk al. Maar ken je ook IRIS?
Duurzame stad
In Utrecht wordt hard gewerkt aan een slimmere stad waarin het prettiger en duurzamer wonen is. Dat is waar het EU-project onder de naam “IRIS Smart Cities” om draait. De afkorting IRIS staat voor “Integrated and Replicable Solutions for Co-Creation in Sustainable Cities” oftewel: geïntegreerde en herhaalbare oplossingen voor co-creatie in duurzame steden. Kanaleneiland-Zuid verandert zo in een energiezuinige wijk die klaar is voor de toekomst. Dat juichen we als Energie-U natuurlijk alleen maar toe.
Slimme oplossingen
Om een stad in de toekomst duurzaam te laten wonen, werken en leven, worden er allerlei slimme oplossingen bedacht en uitgevoerd. Er wordt flink geïnvesteerd in Utrecht door allerlei partijen, zoals de gemeente Utrecht, Bo-Ex, Universiteit Utrecht, LomboXnet, Stedin en Eneco. Zo komen er innovatieve laadpalen, schone elektrische deelauto’s en elektrische bussen, allemaal op lokale zonne-energie. Benieuwd naar alle oplossingen in de wijk? Lees dan verder op deze pagina. De geplande IRIS-activiteiten vind je in de agenda voor bewoners.
Bewoners doen mee
Er wordt gestreefd naar bewonersparticipatie, wat wil zeggen dat bewoners mogen meedoen en meedenken zoals tijdens de jurering van een wedstrijd of spel, bij de herinrichting van het plein achter de Columbuslaan, een ouderavond op school of in een duurzame modelwoning. Het oplichtende zebrapad dat aan een verkeersveilige wijk bijdraagt is hier ook een mooi voorbeeld van.
Buurtbatterij
In het IRIS project doen we ervaringen op met o.a. een buurtbatterij, er zijn in november 2021 en februari 2022 kennissessies georganiseerd over de ervaringen met de buurtbatterij. Hier kun je meer lezen over deze bijeenkomsten en kun je de opname bekijken.
SNAP Service
In 2020 hebben we samengewerkt met de SNAP Service. We hebben via de SNAP Service bewoners gevraagd hoe wij als IRIS beter leesbare brieven kunnen schrijven. Negen bewoners hebben onze brieven gelezen en hadden deze tips:
1. Zet een telefoonnummer in de brief zodat bewoners kunnen bellen als ze meer
informatie of hulp willen bij het lezen van de brief.
2. Eén onderwerp per keer bespreken
3. Eenvoudige, directe verbanden leggen
4. Geen voorkennis veronderstellen, dus beginnen bij het begin.
5. Het helder en duidelijk maken van het gevolg van de brief en wat de volgende actie is die de bewoner moet gaan doen.
We organiseren ook regelmatig een rondleiding langs de verschillende IRIS projecten.
Vragen over IRIS?
Heb je vragen of opmerkingen over IRIS? Je vindt alle contactgegevens op deze pagina of klik op onderstaande knop.