Ondanks het sentiment dat er voor verduurzaming vooral gepraat wordt en (te) weinig gedaan weten wij wel beter als EnergieCoaches bij Energie U. Bij alle woningcorporaties lopen bouwstromen om hun bezit te renoveren en flink te verduurzamen. Met honderden woningen per jaar! Ze zijn al een tijdje bezig en het loopt steeds sneller en beter. Goed nieuws voor hun huurders en belangrijk om te laten weten. Corporaties hebben duizenden woningen dus helaas is nog niet iedereen aan de beurt geweest, maar het komt er echt aan.
In Overvecht zijn we nu als EnergieCoaches ingeschakeld bij de bouwstroom van Mitros/Woonin bij hun 10 hoog flat renovatie concept (nu 232+200 woningen) en in Kanaleneiland bij de bouwstroom van Bo-Ex voor hun 4 hoog flats (nu 144 woningen). Beide toevallig met Hemubo als uitvoerende partij, maar met heel verschillende concepten – gelukkig ook met veel overeenkomsten. Ook voor ons is elk project toch weer uniek.
Het zijn allemaal woningen die echt aan een opknapbeurt toe waren (ruim 50 jaar oud). Bewoners vinden het heerlijk om een nieuwe badkamer, toilet en keuken te krijgen. Ook gaan bij allemaal de gevels er volledig uit en komt er een betere voor terug. Ook gaat het verwarming en ventilatie systeem op de schop. In Overvecht gaan ze direct gasloos verder (was alleen nog koken op gas) en in Kanaleneiland als gasloos ready (dus daar blijft minder gas nog even beschikbaar voor verwarmen, warm tapwater & koken).
Toch best flinke veranderingen in je woning waar je echt even stil bij kunt staan. Op vrijwillige basis maken we afspraken met bewoners om met hun -gratis- in gesprek te gaan over de renovatie en hun energie. Wij vragen of ze hun energierekening voldoende begrijpen en of ze weten waar de (soms echt enorme) bedragen naar toe gaan. We bezoeken alle ruimtes in de woning om daar even aan te wijzen of uit te leggen wat hier zo speciaal/anders is. Ook bijvoorbeeld het toilet, waar best veel mensen niet weten waar de 2 knoppen voor dienen… In de douche ondertussen bijna altijd thermostaatkranen en waterbesparende douchekoppen (vinden wij top!). Verder blijven we vaak zien dat ramen te lang open blijven staan, gordijnen vaak te lang zijn en voor de radiator langs vallen plus dat er een bank tegen de radiator is geschoven. Gebruik van de thermostaat en de (thermostaat)kranen op de radiatoren behoeft vaak nog toelichting. Meestal helpt het bewoners te wijzen op de mogelijkheid om standaard een halve graad minder in te stellen en wat eerder de verwarming laag te zetten voor je naar bed gaat - warmte blijft langer hangen. Wij zagen vroeger vaak dat mensen relatief hoge temperaturen aanhouden, nu regelmatig extreem lage temperaturen om die rekening maar laag te houden...
Onze nieuwste vondst die aandacht nodig bleek te hebben was de gemonteerde recirculatie kap in de keukens (dit was een optie). Het blijkt dat de meeste -af fabriek- als afzuigkap waren ingesteld en niet als recirculatiekap! De lucht probeerde dus een afvoerpijp te bereiken (die er niet is – alleen een deksel op die plek) en ging niet aan de voorkant het apparaat uit. Ja het lampje brandt en hij maakt herrie - dus het zal wel goed zijn?!? Niet echt dus. Even een schakelaar aan de binnenkant omzetten en ‘presto – echte afzuiging’.
Bij de woningen in Overvecht mochten we als bewoners interesse hadden een GEO TRIO installeren waarmee ze hun actuele elektraverbruik in de gaten kunnen houden. Doel is meer inzicht krijgen wat verbruikt veel of weinig en hoe is dat verdeeld over de dag/week/maand. Na aansluiten zagen we vaak vrij hoog (sluip)verbruik. Meteen een kort onderzoekje met wat stekkers trekken. Op diverse plekken bleek de spelcomputer in stand-by een flinke bijdrage te leveren aan het ‘sluipen’. Dan lijkt het kwartje bij bewoners pas echt te vallen, want het apparaat geeft “watt” aan, maar ook “euro’s”. Ook best nog wat halogeen- en gloeilampen die nog niet door LED waren vervangen.
In Kanaleneiland is voor alle bewoners in de woningen een TOON aanwezig die dit kunstje ook kan (en ook voor het nog aanwezige gas)! Wij vinden dat echt super. Daar gaan wij als extra bij een paar woningen met een slimme stekker het verbruik meten van de ‘hybride’ WarmteWinner (die zorgt dat de CV ketel minder gas verbruikt en tevens zorgt voor een beter binnenklimaat door de ventilatie te regelen). Meten=Weten helpt echt.
Als EnergieCoach kunnen wij voor de bewoners vaak verrassend veel betekenen, maar zeker ook voor de woningcorporatie. Wij zien dus al verbeteringen uit onze eerdere projecten en gaan er vast weer een paar toevoegen bij deze leuke projecten! In deze trajecten leren wij ook bij, want we hebben een nieuwe EnergieCoach opgeleid en EnergieStudent heeft ons fijn ondersteund bij het maken van de afspraken met bewoners. Mooi werk!
EnergieCoach is sinds 2019 een dienst van Energie U voor huurders en woningcorporaties. We zijn bereikbaar voor vragen en afspraken via energiecoaches@energie-u.nl